آغاز مرمت و سامان‌دهی بافت تاریخی روستای هدف گردشگری جوین

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه از آغاز مرمت و سامان‌دهی بافت تاریخی روستای جوین شهرستان سرخه خبر داد.

به گزارش میراث آریا، حسن عربی گفت: با هدف حفظ و احیای بافت ارزشمند و تاریخی روستای هدف گردشگری جوین، مرمت و سامان‌دهی آن آغاز شد.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در نخستین گام از مرمت و ساماندهی بافت تاریخی روستای جوین شهرستان سرخه، برچیدن بخش‌های فرسوده خشتی روی دیوار، تراشیدن اندود کاه‌گل روی دیوار، آجرکاری با آجر فشاری، دوخت و دوز ترک‌های نیمه عمیق اندود کاه‌گل رویه، انتقال خاک نخاله و آوار از سطح همکف به سطح دسترسی بنا انجام می‌شود.

او بیان کرد: روستای جوین از نمونه‌های ترکیبی معماری دست کند و ساخته‌شده با مصالح بنایی در یک سطح و در کنار یکدیگر است.

عربی تصریح کرد: این روستا در نگاه اول روستایی پلکانی شکل است که بناهای آن با سکو چینی‌های سنگی، دیوارهای خشتی و تیرهای چوبی مسقف شده است اما با ورود به فضاهای داخلی ترکیب خلاقانه این معماری با معماری دست کند آشکار می‌شود.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه اظهار کرد: روستای هدف گردشگری جوین در ۴۵ کیلومتری شهر سمنان و ۳۰ کیلومتری شهرستان سرخه در ۱۹۰ کیلومتری شهر تهران جای گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071501074
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha